Nedeljko Žugić, 1

PRAZNIM RIJEČIMA PUSTOŠI SE DUŠA!

ШУМЕ – НЕКАДА И САДА

nedeljkozugic | 08 April, 2010 14:42

 

 

ШУМСКА МАФИЈА ПУСТОШИ ШУМЕ
                

  • Познато је да је у давној прошлости Европа била покривена огромним прашумама. Један вијек прије Христа, кроз шуму – океан зеленила - путовало се мјесецима, у недогледну и незнану даљину. Многобожачки словени, поред тисе, обожавали су свако дрво. Тада је живот човјека, као пупчаном врпцом везиван за живот дрвета....У то вријеме људи су живјели у равнотежи са природом, јер су били њен неотуђиви дио.
                    

          Данас је  тешко говорити о заштити природе и природних ресурса народу који је осиромашио до те мјере да нема хљеба, док шумска мафија пустоши шуме. Непланска и неконтролисана сјеча од стране двоногих кукаца,  пријети нестанку шуме на овим просторима.
                 

                 Мафија има моћ. У бесудној држави добро живи од недостатка доказа
                Уништена је дрвна индустрија, која је прије рата била активни извозник у вриједности од 200 милиона долара. Са тим капацитетима политичари би сачували социјални мир, али би обезбиједили много веће гласачко тијело у њихову корист.
               У непостојећој држави, за коју се сви боре, а нико је нема, мафија узима све што се може узети, по старом правилу: ''Ако хоћеш да се обогатиш, иди међу сиротињу''.
                  Поред пустошења шума, други еколошки проблем је изградња брана, како би се ојачала електрто-дистрибуциона мафија.
                  Познато је да бране изазивају велике вегетационе и климатске промјене. Узмимо за примјер Вишеградску брану. Народ из околних општина је примијетио велике вегетационе и климатске промјене. Нестало је неких биљака, па чак и птица, као што је то сврака, а климатске промјене су видљиве толико да су се појавиле магле у Рогатици, Сокоцу, Палама, Рудом...
                 Геноцид над шумама је геноцид над народом, јер велики познавалц биљног и животињског свијета, Јосиф Панчић, рекао је: ''Ако хоћеш да уништиш један народ, прву му уништи шуму''.
                 Шума, шума, шума...симбол мира и сигурности, живота на земљи. Живот без шуме, је живот без људи. Не каже узалуд један сеоски мудрац у Калиновику: ''Запамти, ко засрећи од шуме и лова, како ће завршити''.
                Док шумска мафија у здравој црногоричној шуми бира најбоља стабла, инспекција и друге контролне службе се склањају да то не виде, полиција ћути, окреће главу у страну, чеше се иза уха, јер ако шта види, биће склоњена из службе или живота.
                 Није риједак случај да пријете и пушкам шумским инспекторима и другим лицима задуженим да штите бесправну сјечу шуме, али и бесправну потрошњу струје.
                 Све то званична власт зна, али полиција, тужилаштво и судство су немоћни, јер су страшиви или драгокупиви, нема ништа треће. Писац ових редова добро је истражио тај феномен, тако да га може шире и уже третирати, појмљивог за научника и обичног човјека.
                 Да се стање у шумарству поправи, треба сачекати да се формира шумска полиција и врате свраке, јер оне су тамо гдје није нарушена природна равнотежа.
                 Еколошки суицид је суицид човјечанства. Томе најбоље свједочи оно што је из космоса видјела Елен Колинс, астролог: ''Поглед је узбудљив, али истовремено болан. Над Африком сам видјела знакове великог загађења, уништена шумска пространства широм свијета. Земља све више почиње да личи на планету без трагова живота''.

                                                                                                                                                   Недељко Жугић

 

Kletva romanijskih brentaša ili ti opakih gorosječa 

Obaraj roka!!!!  ej paziii, ssjјеециииии.... (neartikulisani zvukovi), pazi, pazi..... auuuu !!![1] 

Nemojte da rušite Romanijske šume

Nepalite po šumama od traktora gume

Porušiše bukve, jasenove, borove

Stvarno ne razumijem te brentaške stvorove[2] 

A ja sam k´o mali sve to pošumljav′o

Sadio sam borove sve od sebe dav′o

Izgradiše kuće, obarajući šume

Po svakome osječenom maru i dulumu

Oko mene borići Romanijo goro

Neko mi te u guslama opjevati mor′o

Šta se ovo dešava cirkulari[3] režu

Pobiću ih jedino da ruke mi svežu

Otišla je u brentaše Sokolačka većina[4] 

Prokleće ih i poznata Novakova pećina

Nikad neću raditi sa nekim brentašom

Đe će nam se skrivati naš Ratko i Rašo[5] 

Neki dan sam gled′o odvoze balvane

Dok sam moju malu ganj′o niza strane

Pošla da se ubije moja draga Mica

Ukrali joj balvan đe joj bila klackalica

Svakog dana ′iljade balvana se odvozi

Prema našim šumama napraviše genocid[6] 

Iš′o sam u crkvu i kleo ih žestoko

Da Bog da im piljevina upala u oko

Brentaši nam po šumama napraviše sranje

Ostalo je nama samo od  ′rastova granje

Nema šume duva vjetar mene boli bubreg

Da bog da vam neka baba napravila sugreb[7] 

Sinoć kad sam legao gledao sam pornić

Sanjao sam da na  vrata kuca meni borić

Pita đe si ljudino da li ti nedostajem

Znaš da su od mene samo, daske, madre[8] ostale

Kad sam se probudio nije mi bilo lako

Za borićem iz obližnje šume ja sam plak′o

Ošjekli[9] mi omiljeni borić pa sam smak′o[10]

Ispod moje kuće juče provuko ga traktooooor,oooojjjjjj!!!

Ojjj!! Pazite se dobro Romanijski šumariii

Teško vama kad vam  mraka[11] s motorkama udari

Kusturica snima film sa Čukićkom Verom

Romanijski masakar motornom testerooooom, auuuuj....!!! hrrr...!!! uuuj....!! meee...!! zekaaaa Čuje se zvuk motorne pile rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr....



[1] Vjerovatno se misli na početak ( ritual ) sječe stabla. Odnosno karakteristično ponašanje pojedinca tj, grupe kao da sadistički uživa/ju u obaranju zdravog stabla. Na momente nepovezano, neartikulisano, konfuzno ponašanje, manje poznati fono-glasovi, krici i urlici vjerovatno fenomen manje poznat, psiholozima, socijolozima, antropolozima, socijalnim psiholozima.... pri tom ritualu obično je prisutna i doza alkohola, koja u tako odgovornom poslu može biti vrlo kobna (pad stabla, povreda motornom pilom, svađe, tuče...)
 [2] Radi se o tome da nam pjevač, narator govori i iznosi svoj stav o sve prisutnoj socio - pojavi novokomponovanih bogataša u sredinama poput (Sokolac, Pale, Han Pijesak...), sumnjivih moralnih kvaliteta, vjerovatno i niskog stepena obrazovanja tipa osnovna škola, PK, III stepen, i sl. U rijetkim slučajevima VSS ali treba imati u vidu da ljudima sa VSS ovo nije bilo i ostalo primarno zanimanje. Odlike ove grupe su sljedeće: neumjerenost, pohlepa, snobizam, narcisoidnost, gramzivost, srebroljublje, manjak osjećanja za patnje drugih, vjerovatno vođenost devizom: „Želim sve i odmah“! Kod istih vlada osjećaj svemoćnosti, neuravnoteženost osnovnih ljudskih vrijednosti, dezorjentisanost u normativnom sistemu vrijednosti. Pjevač želi da svojim stavom iste zanemari ili da njihovo prisustvo u sebi posve izbriše i potisne kao da je sve ružan san. Vjerovatno je bolno svijestan da u vremenu u kome je sistem normalnih ljudskih vrijednosti apsolutno na marginama Etike i Morala, ovi isti gore nazvani imenima kako su nazvani postaju uzor đacima, adoleсцеntima, tinejdžerima i mladim generacijama od 15 - 30 godina. Stvarno ih nerazumije, a tek njihovu životnu filozofiju... teško.
 [3] Cirkular, namjenska mašina za obrađivanje drveta i drvnih sortimenata u raznim profilima, obično cirkular pokreće elektro motor snage do max – 2/5 KW. Ovdje je spomenut kao svojevrsan fenomen u smislu da ga posjeduje svaka druga, treća kuća (zbog relativno jeftine cijene, lakoće pravljenja, malih gabarita) na Romanijskom kraju. Inače Cirkular prate i nus pojave tipa: specifičan zvuk prelazi štetni prag decibela dozvoljenih ljudskom uhu, (obično se pali rano ujutro pa prekida itekako svima nama potreban san jel se živi u vrijeme tranzicije kad sve manje vremena imamo za sebe i svoj lični mir i odmor, pa su neizbježne trzavice, svađe na relaciji komšiluk – vlasnik cirkulara ) nedovoljna osposobljenost u rukovanju može biti vrlo opasna po vitalne dijelove tijuela (ruke, prste, oči...)
 [4] Objašnjenje slično kao u fusnoti br. 2, samo ovdje se konkretno misli na razne, likove poput poput: „Fadafila“, „Prdeke“, „Pajka“, „Sopatiča“ i sl. Obično sklonih na razne mutljaže, neisplaćivanje plata zaposlenima, poreza, taksi državi, a na uštrb svih nas poštenih građana...  Čekaj sad kapiram! Pa ..ebote stvar je moći i prestiža biti kao oni!?
 [5] Riječ je o R. Karadžiću  R. Mladiću... U ime lažnog patriotizma njihovim likom i djelom na najbezobrazniji način mnogi lukavo манипулишу… Sve je bila gola laž, golja og Golog Korana kod Pala koji takođe nemilosrdni sjekači nisu poštedjeli. Enormno su se obogatili, а заборавили су оне у чије име су пустушили шуме!
[6] Genocid u punom smislu riječi označava etničko čišćenje naroda sa određene teritorije svijesno planiran i koordiniran, potpuno necivilizovan i nekulturan akt. U pjesmi nažalost je ovaj termin upotrebljen (ali  „sreća“ genocid nije direktno primjenjen na ljudima ali ima itekako krajnje posljedice na ljude)  na šumske površine tj. komplekse i posjede gdje se pod raznim uticajima tipa: bespravna sječa, bahatost, nedomaćinsko ponašanje, zakonski propusti, zloupotreba, mahinacije, pa je čak išlo do te mjere u šta čak je teško i posumnjati da je iza ovih nabrojanih radnji jedno vrijeme stajao čak i politički vrh, političke partije, NVO udruženja... išlo do najdrastičnije „gole sječe“. Posljedice za prirodu su katastrofalne! Eko – katastrofe, erozije, istrebljenje biljnog i životinjskog svijeta, ugroženost endemičnih vrsta, ugroženost izvora pitke vode... Nažalost krajnje posljedice snosi čovjek a to su: manjak pitke vode, kiseonika... socio - nus pojave: nemogućnost odlaska na izlete, piknike, jednodnevne ekskurzije u posjetu šumama, razočaranost u lokalnu sredinu i sl. ( u Sokocu prema pojedinim podacima sada je trenutno na prodaju između 250-300 kuća, stanova, nekretnina. Ako je u tom broju 1% onih koji su donjeli odluku o prodaji i „biježanju“ sa Sokoca zbog šumocida i svega gore navedenog puno je i sramotno za odgovorne )!    
 [7] Sugreb je kroz srpsku tradiciju i narodno vjerovanje pojava, vjerovanje, događaj, da najčešće pojedinac dobije „fasuje“ prim. aut. baš ne toliko objašnjivu pojavu medicini i medicinskoj nauci, neizdršiv svrab, crveni osip, neobjašnjiv  nemir, zagonetnu razdražljivost, neobuzdanu histeriju, apatiju, halucinacije... samo zbog toga što je navodno prošao ispod „krovne strehe“ u prvi mrak, ili „nagraisao“ pri. aut. na prosut pepeo iz šporeta, lug, smeće. Radi se o pojavi interesantnoj za sociologe religije, da i dan danas postoje na romanijskom kraju „babe“ vračare, bajalice, vještičare, koje su u stanju da kroz svoje spiritualne, nadprirodne moći „učine“, „ugataju“, „o jadu zabave čovjeka“ prim. aut. Ovdje je očito izražena namjera, kletva, izrevoltiranog čovjeka upućena brentašu
 [8]Madra“ drvni sortiment obično najčešće se „izvlači“ prorezivanjem iz trupca, debljine 8.5 - 8.7 cm i raznih širina i dužina, najaktuelniji traženi proizvod na stovarištima, građevinskim stovarištima, gradilištima, kod stolara pri izradi poda, lamperije, štokova, raznih profila. Interesantno je da slovi i za skoro pa najskuplji drveni proizvod i da mu cijena drži konstantnost u rasponu 280 - 300 KM već 5 - 7godina. Jedan od razloga za održivost cijene je u sljedećem: nelegalna postrojenja, nažalost i legalna najlakše prorezivanjem trupca dolaze do „madre“ i lako je plasiraju na tržišta, siva tržišta, sive ekonomije,  „ispod ruke“, „ispod žita“...
 [9] Sokolac po mnogobrojnim specifičnostima, interesantan za ljude raznih profila ali npr. lingvističarima je interesantan i po tome da na tom jezičkom području u krugu od max 30 - 40 kvadratnih kilometara se govori vrlo specifičnim dijalektom, narječjem, žargonom. Riječi poput: ošjekli ( odsjekli ), šnjom ( sa njom ), rećemo ( recimo ), sotim ( sa tim ), razumiš ( razumiješ ), b′jen ( tučen ), fasuje ( dobije ) itd, svojstveni su tom mikro - geo predjelu. 
 [10] Smako ( poludio ); žargonizam, lokalizam srodno za objasniti kao u fusnoti br. 9. Pjevač je možda na ivici nervnog sloma svjestan da kao pojedinac ne može mnogo toga promijeniti u lokalnoj sredini, dok je masa tj. većina drugih sugrađana u gradu i okolini Sokoca opterećena svojim ličnim egzistencijalnim problemima, mozda pod dozom straha, i naravno prisutan je poltronizam lokalnim moćnicima, „brentašima“, pripadnost istoj političkoj opciji i sl. Za nadati se da će pjevač i drugi koji su kao i on se našli u istoj situaciji imati dovoljno snage da prebrod psiho - krizu i da istraju za bolje i pravednije sutra. Nek nam je Bog u pomoći!
 

[11] Mraka ( „razjarena“ masa ljudi ); takođe sokolački žargonizam srodno kao objasniti kao u fusnoti br. 9. U strofi je atak ( koji se može dogoditi i za očekivati je ako se nastavi sa nečasnim radnjama ) na šumare ( lugare ), koji svojim nesavjesnim postupcima u svom radu, radnom mjestu ( čast izuzecima ) skloni su nemoralnim radnjama poput primanja mita, „gledanja kroz prste“ i niza drugih radnji koje se kose sa kodeksom ponašanja njih kao zaposlenih u preduzeću. Karakteristika konkretno šumara u selu  Mokrom radnoj jedinici šumarstva je ta da neadekvatno sa njihovim primanjima ( platama ) koja su u prosjeku sa svim budžetskim primanjima na nivou RS, voze izuzetno skupa, lux-auta, čija cijena varira u rasponu 30.000-50.000KM ( najčešće su u pitanju vozila marke WV ). Crv sumnje se pojavi u zdravom razumu i normalan čovjek lako se zapita odakle ta i tolika kupovna moć šumara da mogu priuštiti ta izuzetno skupa vozila čak i za prosjek pojedinih zemalja EU to je privilegija izuzetno bogatih. Nešto ne štima. Nije da je čovjek ljubomoran ( čak je predpostavljam pjevaču i  drago da ima i bogatih Srba, on je inače iz jedne stare Sokolačke porodice koja drži do pravih normi , načela, ponašanja, kućnog odgoja, patriotizma, rodoljublja... ) ali ipak sigurno nisu baš čista posla pa da pojedini šumari vozaju tako skupa vozila. Prisutnost mita, korupcije, nešto je posrijedi zasigurno... Upitavši srpskog patrijarha gospodina Pavla jedan novinar: “ Zašto bog ne kažnjava zle i pakosne “ ? patrijarh je odgovorio: “ Bog ne kažnjava odmah nego čeka dokle zlo može ići i stići “ ! Slično tome i “mraka“ ima još uvjek strpljenja i čeka da li će se „brentaši“, „nemilosrdne gorosječe“, i „nesavjesni šumari“, smiriti, pribrati, opasuljiti i osvjestiti ili ( nadajmo se da do toga neće doći ) da vide dokle će ići sa svojim nečovještvom i bezobrazlukom. A ako se ipak „mraka“, „razjari“ ne bih ( i svi pošeni ljudi ) bio/li u koži šumara!!! Prim. aut.

                                                                                                                                Miloš Jokić

Komentari

Dodaj komentar





Komentar će biti proveren pre nego što se objavi.

Zapamti me

 
Accessible and Valid XHTML 1.0 Strict and CSS
Powered by blog.rs - Design by BalearWeb